Kelionės dviračiais, lyginant su kitomis turizmo rūšimis, turi pranašumų: nebūtini geri keliai, gana didelis judėjimo greitis.
Kelionės
dviračiais yra prieinamos įvairiausio amžiaus žmonėms. Patogiausia, kai
grupė susideda iš 7—8 vienodo fizinio pajėgumo žmonių.
Parenkant
maršrutą, reikia atsižvelgti į gamtinių kliūčių įvairumą. Gamtinės
kliūtys yra maršruto atkarpos be kelių, labai raižyta vietovė, brastos.
Respublikoje galima atlikti I ir II sudėtingumo kategorijų keliones, o
III—IV—V sudėtingumo kategorijų keliones — kitose respublikose, kur yra
daugiau gamtinių kliūčių, ilgesnių maršruto atkarpų be kelių ir pan.
Ilga kelionė dviračiu, važiuojant
įvairiais keliais, raižyta vietove, prieš vėją, iš turisto dviratininko
reikalauja ištvermės ir jėgos. Gerai fiziškai pasiruošti padeda
specialios treniruotės bei poilsio dienos išvykos. Treniruočių pobūdžio
išvykos išmoko dalyvius valdyti apkrautą dviratį, pažinti jo trūkumus
bei pašalinti smulkius gedimus, surasti pakrovimo būdus ir kt.
INVENTORIUS.
JO PARUOŠIMAS IR PRIEŽIŪRA
Svarbiausias
inventorius yra patvarus ir tvarkingas bei gerai paruoštas dviratis.
Tinka tiek kelioninis, tiek turistinis. Kelionėms kalnų rajonuose
sėkmingai naudojami atitinkamai perdirbti sportiniai dviračiai.
Sunkesnėms kelionėms skirto dviračio turi būti vidutinio dydžio
transmisija, didesnio skersmens padangos, rankiniai stabdžiai
priešakiniam ir užpakaliniam ratams, minkšta sėdynė, reguliuojamas
vairas. Atstumas tarp priešakinio ir užpakalinio ratų ašių yra didesnis;
patogiau važiuoti raižyta vietove. Kelioninių dviračių detalės
paprastai yra gana patvarios kelionėse, rečiau jas reikia remontuoti.
Kelioninis dviratis yra kiek sunkesnis, negu turistinis.
Per lietų, rūką bei nakties metu važiuoti nerekomenduojama, tada geriau ilsėtis palapinėse ar patalpose.
Sugedus dviračiui, pirmiausia reikia išsiaiškinti, ar galima patiems gedimą pataisyti. Jei gedimas rimtas, geriausiai dviratį nugabenti į artimiausią gyvenvietę, kur galima gauti reikiamų įrankių ar rasti mechanines dirbtuves. Sugedusias dalis pakeisti, smulkesnį remontą daryti vietoje. Neturint atsarginių dalių, viskas priklauso nuo remontininko iniciatyvos ir išradingumo.
Dažniausiai kelionės metu sugenda kameros, padangos, stipinai, pedalų ašys, rečiau — grandinė, ratų ašys, vairas, priekinė šakė, rėmas.
Prakiurus kamerai, pirmiausia patikriname ventilio gumelę. Suradę kiaurą vietą užklijuojame. Tokiam remontui reikia išimti dviračio ratą, nuimti padangą, pripūsti kamerą ir panardinti ją į vandenį. Pastebėjus, kur burbuliuoja oras, tą vietą cheminiu pieštuku pažymėti. Kamerą išdžiovinus, tą vietą reikia nuvalyti; lopas taip pat nuvalomas. Lopą ir kameros dalį ištepti gumos klijais. Klijams išdžiūvus, patepti dar kartą, saugant išteptas vietas nuo dulkių. Lopą ant kameros dėti atsargiai, nestumdyti ir neatplėšinėti. Skylė turi būti ties lopo viduriu. Lopams naudojama storesnė guma.
Jei skubama, pradurtą kamerą pakeisti nauja, o kiaurąją užklijuoti, sustojus nakvynei. Keičiant kamerą, būtina ją ir padangos vidų nuvalyti, taip pat pabarstyti talku.
Ratlankiui deformuojantis (aštuoniukė), iš padangos oro neišleisti. Ratą lyginti, prispaudus kojomis ir rankomis prie žemės, po to baigti lyginti stipinus. Smėlėtose vietose didelis krūvis tenka pedalams, todėl pasitaiko, kad pedalų ašys neišlaiko apkrovimo ir lūžta. Jos gali sulinkti ar lūžti taip pat staigiai atsitrenkus į akmenį ar šaknį. Neturint atsarginių pedalo ašių, galima panaudoti rato ašis, atitinkamai jas pritaikius. Jeigu nulūžusio ašies galo negalima išsukti, kitą pedalą pritaikyti važiuoti viena koja (padaryti iš virvės ar diržiuko kilpą).
Priešakinėje įvorėje dažniausiai genda kūgiai, guoliai kartais net taurelės. Trūkus separatoriui, guolio rutuliukus galima sudėti vienus tavote. Lūžus rato ašelei, ją belieka pakeisti nauja. Grandinė — viena svarbesnių dviračio dalių. Ar grandinė išsitempusi, lengva nustatyti, suspaudus ją pirštais. Jei atsiranda didelis tarpas tarp grandžių ir žvaigždutės dantų, tokia grandinė jau netinkama. Ji dažnai nuo žvaigždutės krinta. Grandinės užraktą galima pakeisti nedideliu varžteliu su veržle (panaudoti siurblio laikiklio varžtą su veržle). Būna atvejų, kai grandinė nutrūksta, tuomet ją pakeisti atsargine. Poilsio metu nutrūkusią grandinę sutvarkome: išmetame porą grandžių ir, jeigu ji per trumpa, įdedame porą naujų. Grandys keičiamos taip: nudildomas vienoje pusėje užplaktas ašies galiukas, o pati ašelė išmušama kirstuku. Pakeista ašelė vėl užplakama. Būtina patikrinti, ar pataisytoje vietoje grandinė ne per standi.
Švaistiklių sulinkimą galime ištaisyti patys. Sugedus pedalo ašies sriegiui, reikia kreiptis į mechanines dirbtuves. Sulinkus vedančiajai žvaigždutei, reikia ją nuimti ir ant lygaus paviršiaus ištiesinti. Ištiesinimas patikrinamas, neuždėjus grandinės. Tas vietas, kurios eina arčiausiai pro rėmą, truputį atlenkti.
Trečia ženklų grupė — nukreipiantieji ženklai (7). Jie rodo važiavimo kryptį. Iš jų dviratininkus liečia ženklas „Dviračio eismas".
Perkant
naują dviratį, pirmiausia reikia įsitikinti, ar komplekte yra dviračio
pasas su talonu, priežiūros taisyklės, siurblys su žarnele bei dviem
laikikliais, skambutis, įrankinė, raktai, atsuktuvas, tepalinė,
vaistinėlė, kartais rankinis stabdys. Papildomai patartina nusipirkti
skaitiklį.
Parsigabenus dviratį namo
(patartina nevažiuoti), skuduru reikia nuvalyti tepalą. Valant saugoti,
kad ant lakuotų ir guminių dviračio dalių nepakliūtų benzino ar žibalo.
Po to patikrinti padangas (pripučiant), nustatyti savo ūgiui balnelį ir
vairą. Vairo rankenėlės turi būti išlenktos į viršų ir aukščiau už
balnelį— mažiau nuvargsta rankos. Patikrinti ratų stipinų (pakėlus
užpakalinį ratą) ir grandinės įtempimą bei stabdžių veikimą. Po to
uždėti visus priedus: visos dviračio detalės priveržtos. Prie
priešakinio purvo skydelio apatinės dalies pritaisyti odos ar gumos
gabalėlį, pritvirtinti skaitiklį. Taip sutvarkytą dviratį reikia
išmėginti — išvažiuoti pasivažinėti vienam, o vėliau dalyvauti ir
poilsio dienos išvykose.
Dviratį reikia
rūpestingai prižiūrėti, kiekvieną kartą prieš važiuojant patikrinti
grandinės ir stipinų įtempimą, ratų centravimą, padangų kietumą,
stabdžių veikimą, srieginių sujungimų stiprumą, įrankinės turinį.
Važiuojant žiūrėti, kad dalys nebarškėtų. Po kelionės dviratį būtina
nuvalyti. Geriausiai valyti sausu šepečiu ar skuduru. Jei dviratis
purvinas, valoma, kol dar purvas neišdžiūvo. Nuvalius metalines dalis
patrinti alyvuotu skuduru.
Negalima dviračio
laikyti saulės atokaitoje, karštoje patalpoje, drėgname, šaltame rūsyje,
vonios kambaryje. Vasarą geriausia jam vieta koridoriuje arba sausame
sandėliuke, o žiemą — šiltesnėje patalpoje pakabintam.
Jeigu
dviratį laiku tepsi, lengviau važiuosi, mažiau reikės remontuoti. Prieš
tepimą jį reikia švariai nuvalyti. Tepti priešakinę ir užpakalinę
įvores, grandinę, būgnelį, šakę, pedalus. Naudojamas skystas ir tirštas
tepalas.
Priešakinė įvorė vieną kartą per sezoną tepama tirštu tepalu, nes jis ilgiau laikosi, geriau izoliuoja guolius nuo dulkių.
Užpakalinę
įvorę reikia tepti skystu tepalu (5—10 lašų) kartą per mėnesį. Įpylus
daugiau tepalo, blogiau veikia stabdžiai. Tepalo perteklių galima
pašalinti žibalu.
Grandinę geriausiai tepti
karštu tepalu porą kartų per sezoną. Nuimtą grandinę išplauname žibale
ir gerai išdžioviname, po to ją pamerkiame į pakaitintą tepalą. Reikia
saugoti, kad tepalas nepradėtų virti. Pamerktą grandinę keletą minučių
palaikome, išėmę leidžiame tepalui nuvarvėti ir sausai nutrinama
skuduru.
Būgnelis tepamas tirštu tepalu vieną kartą per sezoną.
Šakės
guolių dažnai tepti nereikia, tepalo pakanka keleriems metams. Jei
važinėjama blogais keliais, tepalą galima keisti porą kartų per sezoną.
Pedalų guolius taip pat tepame retai. Tepalas papildomas, nusukant
dangtelį ir per tarpą, esantį tarp pedalo kūgio ir taurelės (keli lašai
įvarvinami).
Po kiekvieno tepimo reikia tos dalies paviršių sausai nuvalyti.
Dviratis tepamas išardytas. Ardant visada reikia turėti tepalo ir žibalo detalėms plauti.
Kitas
asmeninis arba grupinis inventorius yra beveik toks pat, kaip ir kitų
rūšių turizme. Turistui dviratininkui būtina turėti kepuraitę,
pirštines, trumpas kelnaites. Apavas turi būti lengvas, patvarus, su
pakankamai kietu pagrindu, kad kojos padas nesitrintų į pedalą. Taip pat
pasiimti sportinius batelius arba basutes, smulkaus remonto reikmenų
rinkinį, polietileno (ar kitokios plastmasės) užtiesalus dviračiui nuo
lietaus uždengti.
REMONTO RINKINYS. ATSARGINĖS DALYS
Grupei
reikalinga pasiimti atsarginių dalių: grandinę su užraktu, priešakinę
ir užpakalinę ašį, centrinę (arba švaistiklių) ašį, abi pedalų (kairę ir
dešinę) ašis, keliasdešimt stipinų su nipeliais, įvairaus tipo guolių,
keletą pleištų su poveržlėm ir veržlėmis; įvairių kūgių, veržlių,
kontrveržlių, poveržlių; įvairių šratų ir jiems separatorių, kelias
kameras, porą ventilių ir gumelės ventiliams.
Iš įrankių visos
grupės dviračiams taisyti reikia turėti nedidelį plaktuką, žnyplines
reples, didesnį atsuktuvą, keletą dildžių, keičiamą, universalų, kūgini
bei nepelinį raktus, lopetėles padangoms nuimti. Lūžimų atvejams reikia
minkštos vielos, žalianinės odos, plonų ir tvirtų virvelių, taip pat
gumos klijų ir lopų kameroms bei padangoms klijuoti, adatos, ylos ir
kamuoliuko špagato. Šratams sudėti reikia tavoto ar techninio vazelino.
SVORIO IŠDĖSTYMAS ANT DVIRAČIO
Išvykstant
į tolimas keliones, labai svarbu teisingai išdėstyti krovinį ant
dviračio. Prie kiekvieno dviračio virš užpakalinio rato turi būti tvirta
bagažinė, tačiau ant jos viso krovinio talpinti nepatartina, reikia
naudoti ir priekinio rato bagažinę (jei jų parduotuvėje nėra, galima
pritaikyti ir užpakalinio rato bagažinę). Be to, ant dviračio rėmo
pritaisomas specialios formos lagaminas arba didesnis portfelis. Prie
užpakalinio rato bagažinės pritvirtinami specialūs dviračių krepšiai (jų
yra parduotuvėse) arba moksleiviškos kuprinės, atitinkamai jas
sujungus. Įtaisius dviračių krepšius, svorio centras būna pakankamai
žemai, ir dviratis pasidaro stabilus.
Bagažas
pakraunamas ir pritvirtinamas taip, kad poilsio metu, išimant
reikalingus daiktus, tektų sugaišti kuo mažiau laiko. Priekyje galima
dėti daiktus, kurie reikalingi vieną kartą per dieną: pavyzdžiui,
palapinę, pripučiamus čiužinius (juos galima sukrauti į kuprinę ir
apsaugoti nuo lietaus).
Į lagaminą arba
portfelį dedami kelionėje dažniausiai reikalingi daiktai, kad juos būtų
galima lengvai ir greitai išimti: pavyzdžiui, valgymo reikmenys,
atsarginės dalys, dokumentai ir t. t.
Dviračių krepšiuose laikomi maisto produktai, maisto gaminimo įrankiai, drabužiai, apavas ir t. t.
Kalnų
rajonuose dviratį dažnai tenka pernešti per kliūtį, todėl daiktai
sudedami kuprinėn. Užpakalinio rato bagažinė specialiai tam tikslui
gaminama kiek didesnių gabaritų. Kuprinė dedama į bagažinę ir
pritvirtinama espanderio spyruoklėmis.
Paskirstant
bendro naudojimo daiktus grupės dalyviams, reikia atsižvelgti į turisto
fizinį pajėgumą, daiktų svorį, jų patogumą vežti bei paties turisto
svorį, nes, perkrovus kurį nors dalyvį, visa grupė turės lėčiau
važiuoti.
KELIAVIMO TECHNIKA IR TAKTIKA
Važiavimo dviračiu technikos pagrindą sudaro dviratininko sėdėsena, pedalavimas ir dviračio valdymas.
Sėdėsena priklauso nuo balnelio ir vairo sureguliavimo, dviračio rėmo konstrukcijos, dviratininko kūno sudėjimo.
Taisyklingai
sėdintis dviratininkas geriausiai panaudoja jėgą dviračio pedalams
minti. Ant balnelio jis turi sėdėti laisvai, patogiai laikydamasis už
vairo truputį sulenktomis per alkūnes rankomis. Kelioniniais dviračiais
išvystomas nedidelis greitis, todėl dviratininkas gali laisvai sėdėti
ant balnelio ir grožėtis aplinka. Dviratininko svoris turi koncentruotis
ant balnelio, mažesnė jo dalis tenka pedalams ir vairui.
Svorio
pasiskirstymas priklauso nuo balnelio ir vairo padėties. Jeigu mes
balnelį kelsime aukštyn arba vairą nuleisim žemyn, svorio centras
persikels į priekį, bus labiau apkrautos rankos.
Visų
pirma nustatome balnelio aukštį. Balnelis virš rėmo pakeliamas tiek,
kad, sėdint ant jo, pastačius basą koją kulnu ant žemutinėje padėtyje
esančio pedalo, ji būtų ištiesta.
Ne mažiau
svarbu sureguliuoti ir vairą. Kokia vairo forma bebūtų, rekomenduojama
jo rankenų perdaug žemai nenuleisti. Teisinga vairo padėtis tokia, kai
rankenos 20—30 mm aukščiau, negu balnelis.
Važiuojant
turisto dviratininko korpusas turi būti truputį palinkęs į priekį,
rankomis į vairo rankenas remtis nestipriai, kad nepavargtų pirštai.
Tokioje padėtyje lengviau ištverti kelio nelygumus. Kvėpavimas turi būti
laisvas, gilus (įkvėpti tiktai pro nosį, iškvėpti pro burną).
Pedalavimo
būdų yra keletas. Dauguma pedalus mina taip, kad kojų pirštai visą
laiką būna nukreipti žemyn. Šiuo būdu pedaluojant, gerai panaudojama
kojų jėga, mažiau lankstomi keliai (mažiau pavargsta kojos), ir per
riešą nelankstoma koja stipriau spaudžia pedalus. Rekomenduotinas mišrus
pedalavimas, kai, spaudžiant pedalą žemyn, pirštai ir kulnas būna
vienoje linijoje, o kojai kylant — pirštai būna žemiau kulno. Be to,
pedalų mynimo būdas priklauso nuo kelio dangos, profilio ir kt.
Geriausiai
važiuoti asfaltu ar betono plokštėmis padengtais keliais. Tačiau
tokiais keliais vyksta intensyvus automobilių judėjimas, todėl grupė
turi būti drausminga. Važiuoti reikia dešine puse, asfalto pakraščiu,
eilute po vieną. Griežtai draudžiama važiuoti po kelis greta ir lenkti
vienas kitą.
Akmenimis grįsti keliai dviratininkams labai nepatogūs. Važiuoti kelio pašale, o geriau — šalia kelio, pėsčiųjų taku.
Labai
patogūs turistams dviratininkams reguliariai greideriuojami žvyruoti
keliai: automobilių judėjimas jais yra žymiai mažesnis, tačiau sausros
metu jie dulka. Žvyruoti keliai dažnai būna banguoti: tai labai vargina
dviratininkus.
Molingose vietose lietingu
periodu paprastai keliai arba lauko keliukai pasidaro sunkiai įveikiami,
slidūs, automobilių ratų išmalti, o sausros metu jie dulka.
Labai
gera, ypač karštą ir vėjuotą dieną, važiuoti miško keliukais, tačiau
čia kliudo medžių šaknys, storas samanų sluoksnis, pušynuose — smėlynai,
žemesnėse vietose — mažos pelkutės.
Dviračiu
galima važiuoti taip pat ir pėsčiųjų takais. Jie būna gerai suminti, tik
labai vingiuoti ir siauroki. Važiuojant jais, reikia ypač gerai mokėti
vairuoti dviratį. Kadangi pasitaiko daug netikėtumų (šaknų, kelmų,
akmenų), intervalai tarp dalyvių turi būti didesni.
Sudėtingesnėse
kelionėse gali tekti važiuoti senu, užžėlusiu keliuku, miško proskyna
ar net geležinkelio pylimu. Tokiais atvejais reikia elgtis labai
atsargiai ir, jeigu neįmanoma pravažiuoti, geriausiai dviračius vestis.
Dviratininkas turistas turi gerai mokėti važiuoti pakilimais ir nusileidimais, pelkėmis ir brastomis.
Pakilimai
gali būti staigūs, trumpi ir ilgi. Nedidelius ir trumpus pakilimus
galima įveikti įsibėgėjus, o didesnius — pėsčiomis, dviračius vedant.
Leistis
nuo kalno dideliu greičiu nerekomenduojama. Kai kelio danga ir
matomumas geras, galima dviračiui leisti laisvai riedėti. Pedalai
laikomi horizontalioje padėtyje, kad neužkliūtų už kelio nelygumų ir,
reikalui esant, greičiau galima būtų sustabdyti. Esant posūkių, staigių
nuokalnių, būtina naudoti stabdžius. Stabdyti ne staiga, bet
protarpiais, palengva. Reikia atsiminti, kad nusileidus dažnai tenka
važiuoti per tiltus, prieš kuriuos dažnai yra kelio duobių. Grupė
leidžiasi po vieną, didesniais intervalais.
Kalnų perėjos įveikiamos, vedant dviračius, o žemyn leidžiantis reikia ypač sekti kelio dangą, kad būtų galima laiku sustabdyti.
Kartais
grupei gali tekti dalį maršruto važiuoti tokiomis vietomis, kur nėra
kelių. Pelkes pervažiuoti įsibėgėjus nerekomenduojama, nes gali tekti
priverstinai nulipti nuo dviračio. Mažas pelkes galima apeiti, vedant
dviračius pelkės pakraščiu. Per didesnes pelkes dviračiai vedami. Jei
giloka, tenka dviračius nešti ant pečių, kad nepatektų vandens į ratų
ašių guolius. Patartina pasižvalgyti be dviračių, surasti tinkamiausią
pereiti vietą. Jeigu tik yra kokia galimybė, geriau pelkes aplenkti.
Brastos
perbrendamos, dviračius nešant ant pečių. Jeigu vanduo nesemia
grandinės, tai dviračius galima pervesti. Bristi apsiavus sportiniais
bateliais.
Kelionėse labai dažnai pasitaiko
smėlynų. Trumpas smėlėto kelio atkarpas pervažiuoti įsibėgėjus. Tuo
atveju stengiamasi važiuoti viena linija, tvirtai laikant vairo
rankenas. Per didesnius smėlynus tenka klampoti pėsčiomis, vedant
dviračius.
Važiuojant per dideles duobes, griovius, tarp kelmų,
pedalus laikyti horizontalioje linijoje, perkeliant ant jų savo kūno
svorį. Važiuoti reikia lėtai, atsargiai. Geležinkelio bėgiai, medžio
šaknys ar kitos panašios kliūtys pervažiuojamos, kertant jas stačiu
kampu.Per lietų, rūką bei nakties metu važiuoti nerekomenduojama, tada geriau ilsėtis palapinėse ar patalpose.
Važiuojant
prieš vėją, didžiausią oro pasipriešinimą jaučia grupės vedantysis.
Tokiais atvejais į grupės priekį išleisti stipresnį arba dažniau keisti
priešakinį. Važiuoti labiau palenkus korpusą priekin, rankas sulenkus
per alkūnes, kad sumažėtų kūno pasipriešinimas vėjui. Jei vėjas ne visai
priekinis, o kiek šoninis, grupė vyksta taip, kad važiuojančio antruoju
priekinis ratas būtų tame pačiame lygyje, kaip ir pirmojo užpakalinis
ratas. Jei vėjas šoninis ir kelias leidžia, gera važiuoti po du ar po
tris eilutėje. Kai stiprus vėjas pučia į nugarą, intervalą tarp
važiuojančiųjų didinti, kad vienas ant kito neužšoktų.
Labiausiai
prityręs vedantysis turistas važiuoja grupės priešakyje. Jo uždavinys —
sekti maršrutą ir reguliuoti judėjimo greitį, neužmirštant, kad grupėje
gali būti už jį daug silpnesnių. Priekinis duoda grupei nurodymus
signalais ranka:
„atsargiai" arba „sustoti" — dešinė ranka pakelta j viršų;
„sukti į dešinę" — dešinė ranka ištiesta horizontaliai į šoną;
„sumažinti greitį" — dešinė ranka ištiesta horizontaliai į šoną, juda aukštyn—žemyn.
„aplenkti mane iš dešinės" — dešinė ranka pakelta 45° kampu, juda pirmyn ir atgal.
Vorelės
gale važiuoja grupės mechanikas. Jo uždavinys— padėti gedimų ir avarijų
atveju. Jis turi remonto įrankius, atsargines dalis, švilpuką, kuriuo
duoda signalą priekiniams sustoti, prižiūri, kad nebūtų pažeidžiama
grupės judėjimo tvarka.
Grupės vadovo vieta
vorelėje nėra nustatoma. Jis kiekvienu atveju turi bendrauti su visais
grupės dalyviais, sekti kiekvieno savijautą, teikti tuos ar kitus
nurodymus bei patarimus, atsižvelgiant į kelio pobūdį, vietovės reljefą
ir dalyvių savijautą, per vedantįjį reguliuoti važiavimo greitį.
Grupės
judėjimo greitis kelionėje priklauso nuo maršruto ir kelių stovio, bet,
nepaisant viso to, pirmoje dienos pusėje turi būti nuvažiuojama 2/3
numatyto dienos maršruto. Stengtis išvažiuoti kaip galima anksčiau.
Pavažiavus 15—20 minučių, trumpai sustojama dviračiui ar bagažui
sutvarkyti, atsiradusiems defektams pašalinti. Toliau pavažiavus — po
45—50 minučių — sustojama trumpam 5—10 minučių poilsiui. Po 4—5 valandų
grupė sustoja pietums.
Nulipus nuo dviračio
pietų pertraukai, kelias minutes paėjėti pėstiems, kad kiek
prasimankštintų kojos, rankos, nugara, sunormalėtų kraujo apytaka ir
kvėpavimas.
Sustojus visų pirma apžiūrėti
dviratį ir tik po to rūpintis savimi. Karštą dieną pietų pertrauka
trunka ilgiau — kol karštis sumažėja. Jei diena apsiniaukusi ir oras
vėsus, pietų pertrauką sutrumpinti.
Dienos
kelionė baigiama prieš saulėlydį, 2—3 valandos prieš sutemstant, kad dar
su šviesa būtų galima pasirūpinti nakvyne, apžiūrėti, nuvalyti ir, jei
reikia, remontuoti dviratį, išsimaudyti ir prieš miegą pailsėti.
Grafike nustatytos važiavimo normos ir laikas gali dėl įvairių priežasčių (dviračių gedimo, nepalankių sąlygų ir kt.) keistis.
Jei
kelias geras, lygus, grupė važiuoja dešiniąja jo puse 2—3 m intervalais
vienas paskui kitą. Blogais keliais ir vingiuotais takais, į stačias
pakalnes ir po lietaus važiuojama 5—10 m intervalais, o kartais,
žiūrint, kokios kelio sąlygos, ir dar didesniais.
DVIRAČIŲ REMONTAS ŽYGIO METUSugedus dviračiui, pirmiausia reikia išsiaiškinti, ar galima patiems gedimą pataisyti. Jei gedimas rimtas, geriausiai dviratį nugabenti į artimiausią gyvenvietę, kur galima gauti reikiamų įrankių ar rasti mechanines dirbtuves. Sugedusias dalis pakeisti, smulkesnį remontą daryti vietoje. Neturint atsarginių dalių, viskas priklauso nuo remontininko iniciatyvos ir išradingumo.
Dažniausiai kelionės metu sugenda kameros, padangos, stipinai, pedalų ašys, rečiau — grandinė, ratų ašys, vairas, priekinė šakė, rėmas.
Prakiurus kamerai, pirmiausia patikriname ventilio gumelę. Suradę kiaurą vietą užklijuojame. Tokiam remontui reikia išimti dviračio ratą, nuimti padangą, pripūsti kamerą ir panardinti ją į vandenį. Pastebėjus, kur burbuliuoja oras, tą vietą cheminiu pieštuku pažymėti. Kamerą išdžiovinus, tą vietą reikia nuvalyti; lopas taip pat nuvalomas. Lopą ir kameros dalį ištepti gumos klijais. Klijams išdžiūvus, patepti dar kartą, saugant išteptas vietas nuo dulkių. Lopą ant kameros dėti atsargiai, nestumdyti ir neatplėšinėti. Skylė turi būti ties lopo viduriu. Lopams naudojama storesnė guma.
Jei skubama, pradurtą kamerą pakeisti nauja, o kiaurąją užklijuoti, sustojus nakvynei. Keičiant kamerą, būtina ją ir padangos vidų nuvalyti, taip pat pabarstyti talku.
Praplyšus padangai,
lopas dedamas iš vidaus. Jeigu skylė didelė, prieš klijuojant būtina ją
užsiūti. Iš viršaus ta vieta suveržiama juostele ar virvute. Užklijavus
padangą, įpilti talko (taip pat ir į vidų), ypač saugoti, kad nepatektų
smėlio, žvyro ar kt.
Sudėtingiausias darbas yra sustatyti ir
išlyginti ratą. Jis sustatomas taip: pirmi du stipinai stebulėje įdedami
vienas iš vienos, kitas iš kitos pusės. Kiti devyni stipinai statomi iš
vieno šono, į kas antrą skylutę stebulėje ir kas ketvirtą ratlankyje
(neskaitant jau įstatyto stipino). Toliau stipinai dedami tame pat
stebulės šone, bet priešinga kryptimi. Labai svarbu taisyklingai
įstatyti pirmą stipiną kitame rato šone. Jį statome ratlankyje į tą
pusę, į kurią daugiau palinkęs jau surinktojo rato šono stipinas.
Įstačius visus stipinus, ratas turi būti išlygintas. Po to jis įstatomas
į dviračio rėmą. Po truputį stipinus įverždami, išlyginame, kad ratas
nešokinėtų aukštyn. Veržti reikia atsargiai, svarbu kuo lygiau įtempti
visus stipinus. Labai stipriai įtempti stipinai trūksta. Blogai
surinktas užpakalinis ratas rėme stovi kreivai.Ratlankiui deformuojantis (aštuoniukė), iš padangos oro neišleisti. Ratą lyginti, prispaudus kojomis ir rankomis prie žemės, po to baigti lyginti stipinus. Smėlėtose vietose didelis krūvis tenka pedalams, todėl pasitaiko, kad pedalų ašys neišlaiko apkrovimo ir lūžta. Jos gali sulinkti ar lūžti taip pat staigiai atsitrenkus į akmenį ar šaknį. Neturint atsarginių pedalo ašių, galima panaudoti rato ašis, atitinkamai jas pritaikius. Jeigu nulūžusio ašies galo negalima išsukti, kitą pedalą pritaikyti važiuoti viena koja (padaryti iš virvės ar diržiuko kilpą).
Priešakinėje įvorėje dažniausiai genda kūgiai, guoliai kartais net taurelės. Trūkus separatoriui, guolio rutuliukus galima sudėti vienus tavote. Lūžus rato ašelei, ją belieka pakeisti nauja. Grandinė — viena svarbesnių dviračio dalių. Ar grandinė išsitempusi, lengva nustatyti, suspaudus ją pirštais. Jei atsiranda didelis tarpas tarp grandžių ir žvaigždutės dantų, tokia grandinė jau netinkama. Ji dažnai nuo žvaigždutės krinta. Grandinės užraktą galima pakeisti nedideliu varžteliu su veržle (panaudoti siurblio laikiklio varžtą su veržle). Būna atvejų, kai grandinė nutrūksta, tuomet ją pakeisti atsargine. Poilsio metu nutrūkusią grandinę sutvarkome: išmetame porą grandžių ir, jeigu ji per trumpa, įdedame porą naujų. Grandys keičiamos taip: nudildomas vienoje pusėje užplaktas ašies galiukas, o pati ašelė išmušama kirstuku. Pakeista ašelė vėl užplakama. Būtina patikrinti, ar pataisytoje vietoje grandinė ne per standi.
Švaistiklių sulinkimą galime ištaisyti patys. Sugedus pedalo ašies sriegiui, reikia kreiptis į mechanines dirbtuves. Sulinkus vedančiajai žvaigždutei, reikia ją nuimti ir ant lygaus paviršiaus ištiesinti. Ištiesinimas patikrinamas, neuždėjus grandinės. Tas vietas, kurios eina arčiausiai pro rėmą, truputį atlenkti.
Priešakinė šakė —
viena iš svarbiausių dviračio dalių. Sulenktą šakę geriausiai tiesinti
mechaninėse dirbtuvėse. Nulūžus šakės plunksnos galams, juos galima tik
privirinti.
Vairas ne tik sulinksta, bet
kartais ir nulūžta. Kad būtų galima toliau važiuoti, reikia nudrožti
pagalį ir įkalti į vairo vamzdžių vidų.
Rėmas
irgi gali sulinkti ar net skilti. Sulenktą dviračio rėmo vamzdį
ištiesinti. Blogiau, kai rėmas skilo ar lūžo: be suvirintojo toliau
nevažiuosi.
DVIRATININKŲ EISMO TAISYKLĖS
Važiuojant
keliu, reikia ypač saugotis mašinų su priekabomis, ilgais,
išsikišusiais kroviniais, savivarčių, nes lenkdamos jos gali užkliūti
visai be vairuotojo kaltės.
Važiuojant miesto
gatvėmis arba keliais, reikia laikytis eismo taisyklių. Jas žinoti turi
ne tik vairuotojai, bet ir kiekvienas dviratininkas turistas. Eismo
taisyklėse yra net specialus skyrius dviratininkams.
Dviratyje
turi būti skambutis, tvarkingi stabdžiai. Važiuoti dviračiu leidžiama
ne jaunesniems kaip 14 metų. Važiuoti viena eile ir ne didesniu kaip
vieno metro atstumu nuo šaligatvio. Šaligatviais, parkų takais važiuoti
griežtai draudžiama. Dviratininkams taip pat griežtai draudžiama
važiuoti, nelaikant vairo rankomis, kabintis už važiuojančio transporto.
Pasukti
į kairę ar apsisukti leidžiama tik sankryžose ir tik iš tos gatvės, kur
judėjimas vyksta viena eile, viena kryptimi. Pasukdamas iš platesnės
gatvės, taip pat gatvėse apsisukdamas, dviratininkas privalo nuo
dviračio nulipti ir jį vesti, laikydamasis pėstiesiems nustatytų
taisyklių.
Per sankryžą, kurioje judėjimas
labai didelis, dviratininkas gali važiuoti tik tiesiai arba pasukti į
dešinę. Važiuoti tiesiai galima, esant žaliam šviesoforo signalui,
pasukti į dešinę — žaliam ir raudonam (jeigu nekliudo važiuojančiam iš
kairės transportui). Geltonas šviesoforo signalas draudžia įvažiuoti j
sankryžą.
Dviratininkas turi atidžiai sekti reguliuotojo ir šviesoforo, taip pat kelio ženklus.
Dviratininkams
visų pirma privalomi visi įspėjantieji ženklai. Jų yra 19. Tai
trikampės formos lentelės, kuriose geltoname fone nupiešta tam tikra
figūra. ženklai statomi dešinėje kelio pusėje, gyvenvietėse per 40—50
metrų, o keliuose 150—250 metrų iki pavojingo ruožo pradžios.
Yra
22 draudžiamieji ženklai. Keletas iš jų skirti dviratininkams. Tai
ženklai: „Dviračiais važiuoti draudžiama", „Įvažiuoti draudžiama",
„Eismas draudžiamas", „Duoti garsinį signalą draudžiama" ir kt.Trečia ženklų grupė — nukreipiantieji ženklai (7). Jie rodo važiavimo kryptį. Iš jų dviratininkus liečia ženklas „Dviračio eismas".
Dar
yra nurodantieji ženklai (10). Jie informuoja arba paaiškina, kaip
patogiau važiuoti gatvėmis ir keliais. Taip pat reikia mokėti skaityti
papildomas lenteles prie ženklų ir kelių rodyklių.
* * *
Dviratininkas turistas privalo:
Nevažiuoti
silpnai ar per daug pripūstomis padangomis. Padangas reikia pripūsti,
atsižvelgiant į kelio stovį ir dviračio apkrovimą. Užpakalinį ratą
pripūsti kiečiau, nes jam tenka didesnis svoris. Prieš kelionę padangos
kietumą patikriname taip: jei pirštais įmanoma įspausti trečdalį
padangos skerspjūvio storio, pripūsta gerai. Važiuodami gerais, lygiais
keliais, padangas pripučiame kiečiau, smėlėtais keliais— minkščiau
(paviršius pasidaro didesnis, mažiau sminga į žemę). Važiuojant nelygiu
lauko keliu ar grindiniu padangas reikia pripūsti taip, kad mažiau
kratytų. Naujai uždėtą padangą reikia pūsti per kelis kartus, kad
nesusiraukšlėtų kamera.
Nuolat tepti dviračio mazgus. Gerai tepamo dviračio besitrinančius dalys mažiau dyla.
Dviračio neperkrauti.
Sustojus
trumpesniam ar ilgesniam poilsiui, dviračius suremti arba į ką nors
atremti. Nepatartina jų guldyti ant žemės, nes tada į pedalų ašis
pakliūva nešvarumų.
Lietingu oru važiuoti tik būtiniausių atveju. Po tokio važiavimo dviračio nikeliuotas dalis sausai nuvalyti.
Prieš kelionę poilsio metu patikrinti stipinų įtempimą bei srieginių sujungimų stiprumą.
Kelionės metu be reikalo dviračio neardyti.
Pervežant dviratį transportu, nuimti papildomus priedus, ratus ir juos kompaktiškai sudėti specialiai pasiūtuose įdėkluose.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą